BAB 1: PENGENALAN KAJIAN IDENTITI KORPORAT
- Identiti
korporat adalah rekaan yang melambangkan imej dan identiti sesebuah organisasi
atau syarikat. Menurut Balmer (1995),
identiti korporat adalah “Pesona” sesebuah syarikat yang rekaannya selaras dan
memudahkan syarikat tersebut mencapai objektif perniagaanya, ia dapat dilihat
melalui penjenamaan dan pengunaan tanda perdagangan. Menurut beliau lagi
identiti korporat wujud apabila pemilik sesebuah organisasi itu mempunyai
prinsip organisasi yang ditunjukkan dengan jelas tentang budaya identiti
korporat, iaitu mempunyai personaliti tersendiri untuk mencapai objektif
syarikat mereka.
- Nama
dan logo adalah elemen utama yang perlu ada dalam sesebuah organisasi. Ia
adalah sebagai trademark atau simbol
kepada organisasi dan ia dikenali sebagai perkhidmatan atau produk yang
dikeluarkan oleh organnisasi tersebut. Antara elemen-eleman identiti korporat
adalah nama syarikat atau logo, warna , slogan, tipografi, reka letak dan
lain-lain. Nama syarikat atau logo mesti mudah dibaca, difahami, menarik dan
mudah diingati. Ia juga merupakan elemen asas dalam identiti korporat. Logo
terdiri daripada logo yang menggunakan simbol dan menggunakan tipografi sahaja.
Logo yang terbaik dapat bertahan lebih daripada sepuluh tahun tanpa sebarang
perubahan dan sentiasa diingati oleh masyarakat. Logo biasa digunakan pada
pengunaan kad perniagaan, sampul surat, poskad, risalah, kenderaan, pakaian
seragam, dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment